Procornea

Vraag & antwoord: oogzorgspecialist

Logischerwijze zijn alle ogen op dit moment gericht op de wereldwijde gevolgen van het coronavirus. De bijbehorende maatregelen hebben effect op iedereen, ook in de optiekbranche. Ben je contactlensspecialist? Als contactlensfabrikant volgen wij nauwlettend de richtlijnen en updates van het RIVM. Op deze pagina vind je veel gestelde vragen en antwoorden m.b.t. de impact van het coronavirus en contactlenzen. Voor alles geldt: houd rekening met de richtlijnen van het RIVM, denk aan je eigen gezondheid en die van anderen.

Q: Is het verstandig de contactlenspraktijk weer volledig te openen? Wat zijn de opties? 
A: Er is een Sectorplan Optiek samengesteld door samenwerking tussen de partijen NUVO, Optitrade, Centrop, ANVC en UFON. In dit protocol worden de minimale vereisten voor veilige optiek beschreven. Winkels worden verplicht om maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat mensen afstand houden, bijvoorbeeld via een deurbeleid. Het is vrij aan de opticien om aanvullende voorzorgmaatregelen te treffen.Voor alles geldt: de adviezen die via de overheid en beleid makende instanties worden verspreid zijn leidend. Zorg er in ieder geval voor dat je telefonisch en via de mail goed bereikbaar blijft.

Q: Hoe kan ik een contactlenscontrole uitvoeren?
A: In het Sectorplan Optiek staan de volgende minimale vereisten:

9.0 Contactlenscontrole
9.1 Werk waar mogelijk op 1.5 meter afstand
9.2 Houd je aan het handwas- en desinfectieprotocol voor klant en medewerker (pag.3)
9.3 Leg de werkwijze uit aan de klant
9.4 Verwijder eventuele overbodige goederen uit de ruimte
9.5 Maximaal 2 personen in de ruimte (klant en medewerker)
9.6 Maak gebruik van mondkapjes wanneer er binnen de 1.5 meter wordt gewerkt (punt 1.13)
9.7 Mondkapjes éénmalig gebruiken en na gebruik buiten de ruimte weggooien
9.8 Geen communicatie (spraak) tussen klant en medewerker tijdens het spleetlamponderzoek
9.9 Fysiek contact is niet toegestaan, tenzij zich een noodsituatie voordoet, waarbij bijvoorbeeld aanraking van de oogleden noodzakelijk is
9.10 Maak gebruik van een plexiglas ademscherm op de spleetlamp of gebruik een mondkapje
9.11 Gebruik van een beschermbril is optioneel tenzij voorgeschreven door de overheid
9.12 Na de controle handen klant en medewerker reinigen met desinfecterende gel
9.13 Apparatuur vóór en na gebruik reinigen

Q: Wat kan ik doen als blijkt dat iemand oogklachten heeft?
A: Blijkt tijdens het telefoongesprek dat iemand klachten heeft, maak dan een afspraak als iemand geen ziekteverschijnselen van COVID-19 heeft. Handel vervolgens via het protocol en houdt zoveel mogelijk 1.5 meter afstand gedurende de afspraak. Vermoed je dat iemand het coronavirus heeft omdat er klachten zijn van koorts, neusverkoudheid, hoesten of keelpijn. Verwijs de cliënt dan naar de huisarts.

Q: Wat zijn de vragen die je stelt tijdens een telefonische contactlens controle?
A: Vragen die je kunt stellen tijdens een telefonische controle:

  • Heb je veranderingen ervaren sinds de laatste controle?
  • Is er iets gewijzigd met betrekking tot jouw gezondheid of medicatiegebruik?
  • Hoe lang kun je de contactlenzen dragen? Is deze draagtijd gelijk gebleven of afgenomen?
  • Hoe ervaar je het zicht veraf?
  • Hoe ervaar je het zicht nabij?
  • Heb je last van fotofobie/branderige/droge ogen/zandkorrelgevoel, afscheiding of jeukende ogen?
  • Hoe voelen jouw ogen bij het inzetten/uithalen van de contactlenzen?
  • Heb je nog voldoende verzorgingsproducten?
  • Heb je nog voldoende contactlenzen?

Maak vervolgens gebruik van de MyProcornea webshop voor nalevering van lenzen of care products. Bespreek samen met de cliënt de bevindingen en conclusies door en vraag om bevestiging. Maak tot slot een notitie van het feit dat er een telefonische controle heeft plaatsgevonden.

Q: Hoe communiceer ik naar mijn klanten welke maatregelen wij hebben getroffen?
A: Laat aan je klanten weten dat je bereikbaar bent bij contactlens-gerelateerde vragen en problemen.

  • Bij voorkeur via: de website, social media en e-mail.
  • Zorg daarnaast dat je telefonisch bereikbaar blijft voor vragen van klanten. 
  • Communiceer tevens zichtbaar in de winkel over hoe je omgaat met de gevolgen van het coronavirus. 
  • Benader oudere klanten bij voorkeur telefonisch.
  • Voor goede bereikbaarheid, deel bijvoorbeeld een mobiel nummer voor dit doel.

 
Q: Kan ik contactlenzen herbestellen voor mijn klant?
A: De productie en logistiek van Procornea draait - met de nodige voorzorgsmaatregelen - gewoon door. Herbestellingen kunnen eenvoudig worden gedaan via de klantenkaart in MyProcornea. MyProcornea werkt via de cloud en heeft daarmee als voordeel dat het op iedere locatie kan worden geopend, ook vanuit huis. Heb je deze klantgegevens niet, maar zijn de lenzen wel eerder in jouw winkel besteld? Via de webshop van MyProcornea kun je middels het lotnummer ook eenvoudig herbestellingen plaatsen. Als oogzorgspecialist weet je als geen ander dat het belangrijk is dat lenzen niet langer worden gedragen dan aanbevolen. Zorg daarom dat je klanten tijdig informeert over dat hun lenzen toe zijn aan vervanging. Tip: bekijk de vervangingslijst in MyProcornea.

Q: Is het mogelijk om rechtstreeks contactlenzen te leveren aan mijn klanten?
A: Ja, dat is mogelijk. Om het vooral nu nóg makkelijker te maken om jouw contactlens (her)bestellingen rechtstreeks te laten leveren aan jouw klanten, is deze optie (naast telefonische bestellingen) nu ook beschikbaar in MyProcornea. Deze optie in MyProcornea vind je aan het einde van het bestelproces. Je krijgt hier de keuze ‘Direct aan consument verzenden’. Wij hopen dat we hiermee kunnen bijdragen aan de continuïteit van jouw contactlenzenpraktijk en om consumenten te kunnen blijven voorzien van – voor sommigen onmisbare – contactlenzen. Daarom bieden wij deze service in deze moeilijke periode graag voor nu kosteloos aan je aan.

Q: Hoe zit het met crediteringen?
A: De effecten van het coronavirus zijn groot. Ook voor jou als ondernemer. Onze standaard crediteringstermijn is 3 maanden, echter wij zijn van mening dat we elkaar juist nu moeten steunen en zullen daarom coulant omgaan met crediteringen voor alle lensbestellingen en deze indien noodzakelijk kosteloos verwerken. Voor vragen, bel +31 (0)313 677 677.

Q: Seminars en congressen zijn afgelast. Wat betekent dit voor mijn registratiepunten?
A: Meer informatie over dit onderwerp vind je op de Procornea Academy pagina.

Q: Welke richtlijnen gelden voor mij?
A: Bezoek de website van het RIVM en houd de berichtgeving van o.a. de ANVC, OVN en de NUVO in de gaten.

De Q&A is gebaseerd op de Nederlandse richtlijnen. Werkzaam in België? Volg de richtlijnen van de Belgische overheid.