Procornea

Het coronavirus en contactlenzen 

Logischerwijze zijn alle ogen op dit moment gericht op de wereldwijde gevolgen van het coronavirus. De bijbehorende maatregelen hebben effect op iedereen, ook in de optiekbranche. Ben je contactlensdrager of contactlensspecialist? Als contactlensfabrikant volgen wij nauwlettend de richtlijnen en updates van het RIVM. Op deze pagina vind je veel gestelde vragen en antwoorden m.b.t. de impact van het coronavirus en contactlenzen. Voor alles geldt: houd rekening met de richtlijnen van het RIVM, denk aan je eigen gezondheid en die van anderen.

Vraag & antwoord: contactlensdragers

Q: Kun je nu het coronavirus heerst nog veilig contactlenzen dragen?
A: Op dit moment is er geen bewijs dat je door het dragen van contactlenzen extra risico loopt op het coronavirus. Je kunt dus veilig je lenzen blijven dragen. Los hiervan is het belangrijk om de adviezen en hygiëne tips van jouw contactlensspecialist altijd op te volgen. Een aantal voorbeelden:

  • Als contactlensdrager is het belangrijk dat je jouw lenzen en de lenshouder volgens de hygiëneprotocollen blijft reinigen, zoals het grondig wassen en drogen van de handen en het gebruiken van de juiste contactlensvloeistof.
  • Draag nooit een beschadigde lens. Als je merkt dat de contactlens beschadigt is, zoals bijvoorbeeld een scheur, draag de lens dan niet. Neem contact op met jouw contactlensspecialist voor een nieuw exemplaar.
  • Draag nooit lenzen als je pijnlijke ogen hebt. Als je je niet goed voelt of je ogen zijn rood of pijnlijk, draag dan geen lenzen. Draag eventueel in plaats van lenzen een bril, zodat je scherp zicht hebt. Bij twijfel neem altijd contact op met een specialist.

Q: Gaan de optiekzaken sluiten?
A:  Vanuit de overheid zijn er op dit moment geen specifieke maatregelen opgelegd voor de optiekbranche, wat betekent dat iedere optiekzaak haar eigen maatregelen kan nemen. Sommige optiekzaken hebben aangepaste openingstijden, anderen sluiten tijdelijk hun deuren. Over het algemeen zijn optiekzaken telefonisch of via de mail goed bereikbaar. Bij vragen aan jouw specialist adviseren we om via deze weg contact op te nemen.

Q: Gaat mijn lenscontrole nog door?
A: Heb je een lenscontrole gepland? Dan bestaat de kans dat het dit keer bijvoorbeeld een telefonische controle wordt en de daadwerkelijke controle wordt uitgesteld. Wij adviseren om contact op te nemen met jouw contactlensspecialist.

Q: Mijn lenzen zijn aan vervanging toe, wat nu?
A: Draag lenzen niet langer dan voorgeschreven. Ben je toe aan nieuwe lenzen? Dan kan de optiekzaak eenvoudig lenzen online voor jou herbestellen.

Naast de huidige hygiëneprotocollen is het belangrijkste wat je kunt doen bij vragen contact op te nemen met jouw contactlensspecialist en de maatregelen van het RIVM in acht te nemen:

  • Was je handen regelmatig
  • Hoest en nies aan de binnenkant van je elleboog
  • Schud geen handen
  • Vermijd het aanraken van je ogen, vooral in openbare ruimtes.
  • Heb je (milde) klachten? Blijf thuis.
  • Bewaar minstens 1.5 meter afstand

  

Vraag & antwoord: oogzorgspecialist

Q: Is het verstandig de contactlenspraktijk tijdelijk te sluiten, ter bescherming van mijn medewerkers en cliënten? Wat zijn de opties?
A: Het RIVM heeft de maatregelen aangescherpt en geeft aan dat paramedici en andere contactberoepen enkel op advies van een arts mogen worden uitgeoefend. 1.5 meter afstand houden maakt het onmogelijk om een complete controle uit te voeren. Sommige optiekzaken hebben aangepaste openingstijden, anderen sluiten tijdelijk hun deuren. Winkels worden verplicht om maatregelen te nemen om ervoor te zorgen dat mensen afstand houden, bijvoorbeeld via een deurbeleid. De maatregelen zijn noodzakelijk om ieders gezondheid te beschermen. Zorg er in ieder geval voor dat je telefonisch en via de mail goed bereikbaar blijft.

Q: Kan ik nog een contactlenscontrole uitvoeren?
A: Nee, het is niet mogelijk om een contactlenscontrole uit te voeren. Wel zou je de cliënten die normaliter voor hun periodieke contactlenscontrole komen, om kunnen zetten in telefonische afspraken. Waarbij je altijd moet realiseren dat het een tijdelijke noodoplossing is en nooit ter vervanging kan zijn van de normale controle met onder andere de spleetlamp.

Q:Wat kan ik doen als blijkt dat iemand klachten heeft?
A: Blijkt tijdens het telefoongesprek dat iemand klachten heeft, weeg dan af de contactlensdrager tijdelijk een bril kan dragen of dat je vermoedt dat de klachten zodanig zijn dat directe verwijzing naar een huisarts noodzakelijk is. Ook kun je dat doen als je vermoedt dat iemand het coronavirus heeft omdat er klachten zijn van koorts, neusverkoudheid, hoesten of keelpijn. Verwijs de cliënt dan naar de huisarts.

Indien de huisarts je vraagt een cliënt met oogheelkundige klachten face-to-face te onderzoeken, geef de huisarts aan dat je de patiënt op zal roepen zodra dit bij wijziging in overheidsbeleid verantwoord is. Bij mogelijke spoed kun je de huisarts helpen door hem te wijzen op het document normtijden acute oogheelkunde

Q: Wat zijn de vragen die je stelt tijdens een telefonische contactlens controle?
A: Vragen die je kunt stellen tijdens een telefonische controle:

  • Heb je veranderingen ervaren sinds de laatste controle?
  • Is er iets gewijzigd met betrekking tot jouw gezondheid of medicatiegebruik?
  • Hoe lang kun je de contactlenzen dragen? Is deze draagtijd gelijk gebleven of afgenomen?
  • Hoe ervaar je het zicht veraf?
  • Hoe ervaar je het zicht nabij?
  • Heb je last van fotofobie/branderige/droge ogen/zandkorrelgevoel, afscheiding of jeukende ogen?
  • Hoe voelen jouw ogen bij het inzetten/uithalen van de contactlenzen?
  • Heb je nog voldoende verzorgingsproducten?
  • Heb je nog voldoende contactlenzen?

Maak vervolgens gebruik van de MyProcornea webshop voor nalevering van lenzen of care products. Bespreek samen met de cliënt de bevindingen en conclusies door en vraag om bevestiging. Maak tot slot een notitie van het feit dat er een telefonische controle heeft plaatsgevonden.

Q: Hoe communiceer ik naar mijn klanten welke maatregelen wij hebben getroffen?
A: Laat aan je klanten weten dat je bereikbaar bent bij contactlens-gerelateerde vragen en problemen.

  •  Bij voorkeur via: de website, social media en e-mail.
  • Zorg daarnaast dat je telefonisch bereikbaar blijft voor vragen van klanten. 
  • Communiceer tevens zichtbaar in de winkel over hoe je omgaat met de gevolgen van het coronavirus. 
  • Benader oudere klanten bij voorkeur telefonisch. 
  • Voor goede bereikbaarheid, deel bijvoorbeeld een mobiel nummer voor dit doel.
     

Q: Kan ik contactlenzen herbestellen voor mijn klant?
A: De productie en logistiek van Procornea draait - met de nodige voorzorgsmaatregelen - gewoon door. Herbestellingen kunnen eenvoudig worden gedaan via de klantenkaart in MyProcornea. MyProcornea werkt via de cloud en heeft daarmee als voordeel dat het op iedere locatie kan worden geopend, ook vanuit huis. Heb je deze klantgegevens niet, maar zijn de lenzen wel eerder in jouw winkel besteld? Via de webshop van MyProcornea kun je middels het lotnummer ook eenvoudig herbestellingen plaatsen. Als oogzorgspecialist weet je als geen ander dat het belangrijk is dat lenzen niet langer worden gedragen dan aanbevolen. Zorg daarom dat je klanten tijdig informeert over dat hun lenzen toe zijn aan vervanging. Tip: bekijk de vervangingslijst in MyProcornea.

Q: Hoe zit het met crediteringen?
A: De effecten van het coronavirus zijn groot. Ook voor jou als ondernemer. Onze standaard crediteringstermijn is 3 maanden, echter wij zijn van mening dat we elkaar juist nu moeten steunen en zullen daarom coulant omgaan met crediteringen voor alle lensbestellingen en deze indien noodzakelijk kosteloos verwerken. Voor vragen, bel +31 (0)313 677 677.

Q: Seminars en congressen zijn afgelast. Wat betekent dit voor mijn registratiepunten?
A: Meer informatie over dit onderwerp vind je op de Procornea Academy pagina.

Q: Welke richtlijnen gelden voor mij?
A: Bezoek de website van het RIVM en houd de berichtgeving van o.a. de ANVC, OVN en de NUVO in de gaten.

De Q&A is gebaseerd op de Nederlandse richtlijnen. Werkzaam in België? Volg de richtlijnen van de Belgische overheid.